Podnikání v obci

Je možné jíst maliny každý den?

Čerstvé, aromatické, právě natrhané maliny jsou nejen chutné, ale také velmi zdravé. V období malin je potřeba z něj nejen vyrábět džem, kompoty a další přípravy na zimu, ale také ho konzumovat každý den, protože maliny jsou skutečnou letní superpotravinou.

Výhody malin

To, že jsou maliny neuvěřitelně bohaté na vitamíny a mikroelementy, nebude asi pro nikoho zjevením. Obsahuje mnoho vitamínů B, C, A, křemík, molybden, hořčík, mangan, vápník, železo, fosfor, sodík, chrom, zinek. Maliny navíc nemají konkurenci v množství antioxidantů, jedná se o flavonoidy, fenoly, antokyany a karotenoidy.

Výhody malin

Díky bohatému složení malin:

  • Působí protizánětlivě – ne nadarmo při nachlazení pijeme čaj s malinami nebo jíme bobule syrové.
  • Při nachlazení zlepšují maliny ztrátu potu a pomáhají eliminovat toxiny.
  • Antokyany přítomné v malinách mohou potlačovat záněty způsobující kardiovaskulární onemocnění. Další antioxidanty v malinách zabraňují hromadění krevních destiček a snižují krevní tlak a zlepšují stav nervové soustavy.
  • Posiluje imunitní systém, normalizuje metabolismus.
  • Vysoký obsah vlákniny a vody v malinách normalizuje činnost střev, udržuje zdravý trávicí trakt, podporuje pravidelné vyprazdňování a každodenní vylučování toxinů.
  • Má diuretický a mírný projímavý účinek.
  • Díky obsahu kyseliny elagové pomáhá předcházet rakovině.
  • Pravidelná konzumace malin zlepšuje kognitivní funkce a snižuje riziko rozvoje neurodegenerativních onemocnění mozku. To vše díky antioxidantům, které chrání mozek před poškozením volnými radikály.
  • Maliny mohou blokovat enzym zodpovědný za zánět a bolest. Díky tomu může konzumace bobulí snížit riziko artritidy.
  • Maliny mají pozitivní vliv na mužský organismus, zvyšují mužskou plodnost a hladinu testosteronu.

Maliny pro prevenci cukrovky

Maliny mají jeden z nejnižších obsahů cukru – pouhých 2,7 gramu na 100 gramovou porci, ve srovnání s malým jablkem s asi 13 gramy cukru, nízkým obsahem kalorií (52 kalorií) a nízkým glykemickým indexem. To znamená, že maliny jsou výborným dezertem pro ty, kteří milují sladké, ale chtějí jeho spotřebu minimalizovat.

Podle amerických odborníků z Centra pro výzkum výživy a Institutu bezpečnosti a zdraví potravin na univerzitě v Loyole navíc může pomoci předcházet cukrovce. Podle studie se ukázalo, že u lidí náchylných k cukrovce konzumace většího množství malin snížila množství inzulínu potřebného ke kontrole hladiny cukru v krvi. Hladiny glukózy byly nižší u účastníků studie, kteří dostávali největší porci červených malin denně.

Výhody malin pro ženy

Samostatně je třeba říci o výhodách malin pro ženy:

  • Normalizuje menstruační cyklus, snižuje bolest.
  • Odvar z listů pomáhá zmírnit nevolnost během těhotenství.
  • Konzumací malin můžete nejen zlepšit imunitu, ale také zhubnout.
  • Maliny se aktivně používají v kosmetologii k omlazení a zlepšení stavu pokožky.

Malinové listy jsou užitečné i pro ženy, obsahují látky, které zlepšují činnost svalů střev a dělohy. Nálev z květů rostliny pomáhá při akné nebo kožních onemocněních.

Malinové plody a ovocné nálevy dodávají pleti zdravou barvu, rovnoměrný tón a redukují vrásky. Maliny jsou dobré na bělení pokožky.

Existují nějaké kontraindikace pro konzumaci malin?

Zdravý člověk může během dne sníst 400-500 g malin, lépe je konzumovat v první polovině dne.

Maliny nemají prakticky žádné vedlejší účinky. Spotřeba malin by měla být snížena:

  • během exacerbace gastrointestinálních onemocnění (gastritida, vředy atd.).
  • při problémech s ledvinami a dně v důsledku diuretického účinku,
  • jestliže jste alergický na nějaké bobule.
  • Kvůli možné alergické reakci by ženy během laktace neměly maliny konzumovat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button